سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 4
  • کل بازدیدها: 191620
  • بازدید ماهانه: 191620



نابغه کوچولو
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
دوشنبه 92 تیر 31 :: 4:12 عصر ::  نویسنده : نابغه

درد را بدون دارو تسکین دهید

 

احساس درد گاه گنگ و گاه شدید است و گاهی نیز در یک قسمت از بدن یا تمام بدن احساس می شود. برخی از انواع درد هفته ها، ماه ها یا سال ها باقی می ماند که به آن درد مزمن گفته می شود.

خوشبختانه راه های درمانی زیادی وجود دارد که می توان علت دردها را برطرف کرد. در این مطلب به چند نکته برای از بین بردن درد اشاره شده است که خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

کدئین مصرف نکنید

آیا هنوز هم برای تسکین درد آرتریت، کدئین مصرف می کنید؟ کدئین باید از طریق کبد به مورفین که مسکن قوی است، تبدیل شود اما از بین هر 10 نفر، در یک نفر این اتفاق نمی افتد. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی اثرگذاری کدئین را کاهش می دهد. بنابراین قبل و پس از مصرف داروهای حاوی کدئین با یک پزشک برای جایگزین مناسب مشورت کنید.

مسکن های متفاوت را همزمان مصرف نکنید

آیا برای تسکین درد آرتریت پروفن، برای رفع سردرد استامینوفن و برای سرماخوردگی قرص سرماخوردگی که شاید حاوی استامینوفن باشد مصرف می کنید؟

آیا از تاثیری که این داروها روی کبد می گذارد آگاهید؟

پس قبل از مصرف دارو، به برچسب آن توجه کنید.

دوز مصرفی خود را پایین بیاورید

مصرف بی رویه قرص ها خطر بروز فشار خون بالا را افزایش می دهد. بهتر است هر قرصی را که طی روز مصرف می کنید در دفترچه ای بنویسید تا در مصرف این قرص ها افراط نکنید.

درد آرتریت را با فلفل متوقف کنید

کپساسین موجود در فلفل که به شکل پماد تولید می شود، در کاهش درد موثر است. اگر چه باید روزی چند بار از این پماد استفاده کنید، اما برای تسکین درد موثر است.

روغن ماهی مصرف کنید

سالانه میلیون ها داروی ضداستروئیدی و ضد التهاب تجویز می شود این داروها اگر چه درد و التهاب را کاهش می دهند اما بدون عارضه نیستند. روغن ماهی نه تنها درد شما را تسکین می دهد، بلکه خواص دیگری نیز دارد.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم نسبت به استامینوفن یا پروفن برای تسکین درد عضله موثرتر است.

بدون مصرف دارو، سردرد را رفع کنید

یکی از روش های پیشنهادی این است که، در حالی که ایستاده اید خم شوید و پیشانی خود را در قسمت پشت مبل قرار دهید و به مدت 30 ثانیه آرام باشید. سپس روی مبل بنشینید انگشتان دست را باز کنید و داخل موها بکشید و مشت کنید. موها را آرام بکشید و به مدت 3 ثانیه نگه دارید و رها کنید. این کار را به آرامی ادامه دهید تا از درد رهایی پیدا کنید.




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 تیر 31 :: 4:10 عصر ::  نویسنده : نابغه

این ویتامین همه فن حریف است

بروز ام اس در مناطق کم آفتاب شایع است. سال هاست که متخصصان در حال بررسی نقش کمبود ویتامین D در بروز ام اس هستند؛ بیماری که به اعصاب آسیب می رساند. نتایج بررسی های جدید نقص ژنتیکی و میزان پایین ویتامین D را با خطر بروز ام اس ارتباط می دهد.

چه خوب بود اگر تنها یک ویتامین چند کاره وجود داشت که باعث تشکیل استخوان های قوی می شد و از دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی پیشگیری می کرد و حتی کاهش دهنده وزن بود و به راحتی می توانستیم آن را مصرف کنیم.

 محققان امید زیادی به تولید ویتامین D با این خواص دارند. در این مطلب قصد داریم این ویتامین را که از طریق قرار گرفتن در نور خورشید و یا مصرف برخی غذاها و مکمل ها تأمین می شود، بهتر بشناسیم.

ویتامین D و نقش آن در سلامت استخوان
مصرف مواد حاوی ویتامین D از نوزادی تا پیری برای تقویت استخوان ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می کند تا کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب کند. مصرف ویتامین D و کلسیم از شکستگی استخوان پیش گیری می کند.

برای شکل گیری استخوان های قوی و پیش گیری از نرمی استخوان کودکان به این ویتامین نیاز مبرمی دارند. افزودن این ویتامین به شیر در دهه 1930 باعث شد که تقریباً بیماری نرمی استخوان برطرف شود.

 ویتامین D و پیش گیری از ام اس
بروز ام اس در مناطق کم آفتاب شایع است. سال هاست که متخصصان در حال بررسی نقش کمبود ویتامین D در بروز ام اس هستند؛ بیماری که به اعصاب آسیب می رساند. نتایج بررسی های جدید نقص ژنتیکی و میزان پایین ویتامین D را با خطر بروز ام اس ارتباط می دهد.

 کمبود ویتامین D و ابتلا به دیابت
نتایج برخی تحقیقات بیانگر ارتباط بین کمبود ویتامین D و بروز دیابت نوع 2 است. سوال اینجاست که آیا با تأمین این ویتامین می توان از بروز دیابت نوع 2 پیش گیری کرد؟ هر چند دلیل کافی وجود ندارد، اما متخصصان مصرف مکمل های ویتامین D را برای پیش گیری از دیابت نوع 2 توصیه می کنند. چربی اضافه بدن و پایین بودن میزان ویتامین D ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

 ویتامین D و کاهش وزن
نتایج بررسی ها نشان می دهد، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند اغلب با کمبود ویتامین D روبه رو هستند؛ چربی بدن این ویتامین را به دام می اندازد و این امر باعث می شود این ویتامین به اعضای بدن منتقل نشود. البته مشخص نیست که آیا چاقی مفرط باعث کاهش ویتامین D می شود یا برعکس کمبود ویتامین D در بروز چاقی نقش دارد.

 کمبود ویتامین D و خطر افسردگی
ویتامین D در رشد و عملکرد مغز نقش مهمی ایفا می کند و دریافت کافی آن علایم افسردگی خفیف را برطرف می کند. اما از آن جا که نتایج بررسی های انجام شده متفاوت است، قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

 نور خورشید؛ منبعی مهم برای تأمین ویتامین D
با تابش نور خورشید روی پوست، بدن ویتامین D تولید می کند. نور خورشید منبعی مهم برای تأمین ویتامین D است. افراد سفید پوست هفته ای چند روز با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 5 تا 10 دقیقه ویتامین D کافی دریافت می کنند.
اما در فصل زمستان و در روزهای ابری و یا در پی استفاده از کرم ضد آفتاب تولید این ویتامین مشکل می شود. کهنسالان و آن دسته از افرادی که پوست تیره رنگ دارند نمی توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D کافی دریافت کنند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی و مکمل ها استفاده کنند.

 مواد غذایی حاوی ویتامین D
مواد غذایی کمی وجود دارد که با مصرف آن ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می شود. با این حال مصرف یک وعده ماهی مانند سالمون و ماکرو ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می کند. ماهی تن و ساردین ویتامین D کمتری دارد. میزان کمی از این ویتامین در زرده تخم مرغ، جگر گاو و شیر غنی شده یافت می شود.

 میزان نیاز بدن به ویتامین D
برای بزرگسالان تا 70 سالگی، روزی 600 واحد بین المللی، 71 سال به بالا 800 واحد بین المللی. افراط در مصرف آن مضر است.

شیر مادر و ویتامین D
اگرچه شیر مادر بهترین گزینه برای کودک است اما حاوی ویتامین D زیادی نیست. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند روزی 400 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند.توجه داشته باشید مصرف زیاد این ویتامین حالت تهوع، بی اشتهایی، تشنگی شدید، درد عضله یا علایم جدی دیگری ایجاد می کند.

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان
بیشتر کودکان و نوجوانان از طریق مصرف شیر ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و باید مکمل 400 تا 600 واحد بین المللی مصرف کنند.

 داروهایی که با ویتامین D تداخل ایجاد می کند
مصرف برخی داروها میزان جذب ویتامین D را در بدن کم می کند و این داروها شامل ملین ها، استروئیدها، داروهای ضد صرع و ضد کلسترول است.
استفاده از داروهایی مانند دیگوزین، مصرف ویتامین D زیاد، میزان کلسیم را در خون افزایش می دهد و باعث ریتم غیرطبیعی ضربان قلب می شود. بنابراین درباره مصرف این نوع ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین D و نقش آن در پیش گیری از سرطان
نتایج بررسی های جدید نشان می دهد کافی بودن میزان ویتامین Dدر خون با خطر سرطان کولون، سینه و پروستات مقابله می کند.

ویتامین D و بیماری قلبی
کمبود ویتامین D با خطر بروز حمله قلبی، سکته و بیماری قلبی ارتباط داده شده است. از طرفی بالا بودن میزان ویتامین D در خون به دلیل افزایش یافتن میزان کلسیم در جریان خون به رگ ها و قلب آسیب می رساند.





موضوع مطلب :


دوشنبه 92 تیر 31 :: 4:9 عصر ::  نویسنده : نابغه

این ماده معدنی، چربی سوز است

 

مصرف قند حتی نوع طبیعی آن یا مصرف نشاسته تصفیه شده، باعث افزایش میزان انسولین و ذخیره چربی در بدن می شود.

این عامل همراه با کمبود کروم (نوعی ماده معدنی) خطر اضافه وزن، چاقی مفرط یا ابتلا به دیابت را بیشتر می کند.

علت اصلی کمبود این عنصر به روش های کشاورزی و تهیه محصولات غذایی بر می گردد. این ماده معدنی انسولین را متعادل می کند و در کاهش وزن موثر است.

محققان آمریکایی دریافته اند، مصرف روزانه کروم باعث می شود 2 برابر چربی بیشتری سوزانده شود. کروم به استحکام سرخرگ ها، بهبود گردش خون و سلامت قلب کمک می کند و نقش چشمگیری در کاهش اشتها به شیرینی ایفا می کند.

ماده معدنی کروم که به طور طبیعی در مواد غذایی غنی از قند طبیعی یافت می شود، به بدن در هضم و سوخت و ساز مواد غذایی طبیعی کمک می کند. با حذف این ماده از برنامه غذایی، بدن مستعد مشکلات متعدد مربوط به مصرف قند تصفیه شده از جمله افزایش وزن می شود.

علایم کمبود کروم

چاقی مفرط و اضافه وزن

اشتها به مصرف مواد غذایی شیرین و نشاسته دار

دیابت

مقاومت در برابر انسولین

سندروم متابولیک

بالا بودن کلسترول یا تری گلیسرید

منبع کروم

غلات سبوس دار، کاهو، پیاز، لوبیا، گیاهان بنشنی و گوجه فرنگی رسیده.

ماده مغذی ضدکروم

بیشتر مکمل های کلسیم و قرص های ضداسید، میزان جذب کروم در بدن را کاهش می دهند، بنابراین بهتر است جداگانه مصرف شوند. در صورت مصرف روزانه آسپرین، کمتر از مواد حاوی کروم استفاده کنید؛ اگرچه به ندرت اما احتمال مسمومیت با کروم وجود دارد، بنابراین دوز توصیه شده در مصرف آن را جدی بگیرید.

مصرف دارو

در صورت مصرف انسولین یا داروهای ضد دیابت، قبل از مصرف مکمل کروم با پزشک خود مشورت کنید. زیرا به علت تاثیر کروم در کاهش میزان بالای قند، شاید لازم باشد داروی مصرفی شما کاهش یابد. مصرف مکمل های کروم در کاهش افسردگی و خطر حمله قلبی نیز موثر هستند.




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 تیر 31 :: 4:7 عصر ::  نویسنده : نابغه

 

استفاده از مغز بدون وقفه  در محل کار  ادامه دارد، بنابراین برای مدیریت اطلاعات و فراموش نشدن جزئیات روزانه، انجام برخی تمرینات مغزی ضروری است. به همان ترتیب که فعالیت‌های جسمی و ورزش عضلات را تقویت می‌کنند، تمرین‌های ذهنی نیز، فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشند.

در ادامه برخی از برترین تمرین‌ها برای تقویت مغز ذکر می‌شوند:

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.برای چند ثانیه فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید را نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید، آنها را به ترتیب از حفظ بگویید.

افزایش توان برای کسب زمان

سازماندهی امور، فعالیت‌های غیر مفید و از دست رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنابر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود، برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهنتان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند، خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا کرده و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید، به این ترتیب ذهن‌تان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

برای تصمیم‌گیری‌هایتان، استدلال کنید

تصمیم‌گیری براساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این شیوه نه تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند بلکه به تقویت قوه استدلال کمک می‌کند. استدلال کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌کند. بنابراین ذهن‌تان را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید. برای دستیابی به مهارت استدلال کردن، هر روز 5 دقیقه را برای کامل کردن سری‌های عددی منطقی صرف کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و براساس طرح‌های منطقی استدلال کنید.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید


برای به خاطر سپردن فعالیت‌های روزانه، یک راه حل وجود دارد: هر روز موضوع جدید در زمینه‌های متنوع یاد بگیرید. یاد گرفتن نکات جدید، بدون اینکه نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود.این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد که همیشه با نشاط آماده یاد گرفتن بیشتر بماند.  برای اینکه نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته شده به شکلی پایدار در ذهنتان حفظ خواهند شد.

سرزندگی ذهنتان را حفظ کنید


فناوری همه جا حضور دارد و تمام کارمندها بیشتر زمان و  روز خود را با آنها سپری می‌کنند. اگرچه این فناوری‌ها به صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود اما به سرزندگی ذهن آسیب می‌زند. برای حل این مشکل، کافی است هر روز یک محاسبه ذهنی انجام دهید. به عنوان نخستین تمرین، بهترین کار این است که از ماشین حساب برای انجام حساب و کتاب‌های ساده خودداری کنید. به طور مثال برای حساب کردن سهم هر نفر از دوستان در رستوران، سریع تلفن همراهتان را به کار نیندازید.

انجام چند فعالیت به طور همزمان

اگر بتوانید چند کار را همزمان انجام دهید، توانایی‌های ذهنیتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. تکرار و تمرین از عوامل موفقیت در دستیابی به این شیوه است. به عنوان تمرین می‌توانید از کار با نرم‌افزارها شروع کنید، برای این منظور باید سعی کنید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید، باید این قابلیت را تا حدی در خود پرورش دهید که دیگر نیازی به موس نداشته باشید. این حرکت باعث می‌شود که بتوانید همزمان چند کار را در کنار هم و به موازات یکدیگر انجام دهید.

برای بازدهی بالاتر، بیشتر تمرکز کنید

اگر برای متمرکز شدن روی یک پرونده به اندازه کافی تمرکز ندارید، نباید نگران شوید. با این حال ممکن است برخی اطلاعات مهم را از قلم بیندازید و بازدهی‌تان آسیب ببیند. برای رفع این معضل باید تا حد ممکن جلوی اطلاعات مزاحم را بگیرید و اجازه ندهید سطح آگاهی‌تان افت کند. در این زمینه تمرین مناسبی وجود دارد، به طور منظم، ظرفیت‌های تمرکزی‌تان را با استفاده از آزمون «استروپ» بسنجید. این آزمون کوتاه، به شما کمک می‌کند که بهتر متمرکز شوید و اطلاعات ذهنی‌تان را مرتب کنید. 




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:52 عصر ::  نویسنده : نابغه

حقایقی شگفت‌انگیز درباره عطسه!

 

عطسه یک امر طبیعی است که می‌تواند در زمان‌های مختلف و بصورت‌های متفاوت رخ دهد.
در این مطلب به دلایل اینکه چرا در زمان‌های عجیب عطسه‌مان می‌گیرد اشاره می‌کنیم.
1. عطسه کردن از اعصابتان شروع می‌شود. این را نیل کائو متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می‌گوید.
او اینطور توضیح می‌دهد که سیستم عصبی همه افراد به یک طریق یکسان سیم‌کشی شده است اما پیام‌هایی که در طول این عصب‌ها حرکت می‌کنند، راه‌های متفاوتی برای رفت‌و‌آمد به مغز انتخاب می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.
او می‌گوید، "این انتقال عصب‌هاست که به مغزتان می‌گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید!"
2. عطسه کردن از بدنتان محافظت می‌کند. دکتر کائو می‌گوید، "عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است که کمک می‌کند سالم بمانید.
عطسه با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می‌شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته‌است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهانتان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینه‌تان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا ـ به همراه بزاق و ماده مخاطی ـ با شدت از دهان و بینی‌تان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که عطسه می‌کنید.
3. عطسه سریع اتفاق می‌افتد. عطسه‌ها با سرعت 100 مایل در ساعت حرکت می‌کنند. یک عطسه می‌تواند 100،000 میکروب را وارد هوا کند.
4. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتتان که مسیر بینی را تامین می‌کند اثر می‌گذارد. و درنتیجه عطسه می‌کنید.
5. هیچوقت در خواب عطسه نمی‌کنید. وقتی می‌خوابید، اعصاب عطسه هم می‌خوابند و این یعنی وقتی خوابید معمولاً عطسه نمی‌کنید.
6. ورزش ممکن است عطسه‌تان بیندازد. دکتر کائو اعتقاد دارد که ورزش موجب عطسه کردن می‌شود. او می‌گوید، وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می‌آورید، تنفستان زیاد می‌شود و درنتیجه، بینی و دهانتان خشک می‌شود. به این ترتیب، بینی شما با شروع به ترشح که موجب عطسه می‌شود به این مسئله واکنش می‌دهد.
7. طولانی‌ترین عطسه: 978 روز که توسط دونا گرفیت از انگلستان به ثبت رسیده است.
8. نورآفتاب موجب عطسه کردن می‌شود. نورآفتاب باعث می‌شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نورآفتاب مسئله‌ای ارثی است-این هم یک چیز دیگر که می‌توانید گردن پدر ‌و ‌مادرتان بیندازید!
9. پرعطسه‌ترین حیوان: ایگوانا. طبق تحقیقات ایگوانا بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. عطسه کردن معمولاً برای بیرون کردن برخی نمک‌های خاص که از محصولات فرعی فرایندهای گوارشی آنهاست اتفاق می‌افتد.
10. چطور عطسه را متوقف کنید؟ بااینکه هنوز ثابت نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می‌تواند چاره‌ساز باشد.
خرافات مربوط به عطسه
گذشته از این واقعیت‌های عجیب درمورد عطسه، خرافات زیادی هم درمورد عطسه وجود دارد.
بعنوان مثال، درست نیست که وقتی عطسه می‌کنید قلبتان می‌ایستد. وقتی سینه‌تان به خاطر عطسه منقبض می‌شود، جریان خونتان هم موقتاً منقبض می‌شود. درنتیجه، ریتم قلبتان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند.
و وقتی عطسه می‌کنید کره چشمتان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع عطسه کردن به طور طبیعی چشم‌هایشان را می‌بندند اما اگر بتوانند آنرا باز نگه دارند، چشم‌هایشان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید، "بااینکه فشارخون پشت چشم موقع عطسه کردن کمی بالا می‌رود اما آنقدر زیاد نیست که چشم‌هایتان را از حدقه بیرون کند."
خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می‌کنید باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر نمایید برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقاتتان می‌آید و اگر گربه‌تان عطسه کند باران خواهد آمد.
درمورد گفتن واژه عافیت باشید بعد از عطسه به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژه عطسه به یونانی "pneuma" به معنای روح می‌باشد.
او می‌گوید، "دعای خیر عافیت باشید بعد از عطسه از عقاید قدیمی است. در گذشته عطسه را تجربه‌ای نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند."




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:50 عصر ::  نویسنده : نابغه
 
یافته های جدید محققان شواهد علمی را ارائه کرده که نشان می دهند قلب زنها بسیار سریعتر و ساده تر از قلب مردها می شکند.
پزشکان قلب در پی یکی از اولین مطالعاتی که در سرتاسر آمریکا بر روی نوعی اختلال قلبی انجام داده اند، اعلام کردند میزان ابتلای زنان به "سندرم قلب شکسته" هفت تا 9 برابر مردان است، وضعیتی که در پی وارد شدن فشار عصبی طولانی در اثر شکست سخت عاطفی و یا از دست دادن یکی از عزیزان ایجاد شده و می تواند نشانه هایی مانند حمله یا اختلال قلبی را در زنان ایجاد کند. معمولا بیماران پس از ابتلا به این سندروم بدون آسیب دیدگی جدی مداوا می شوند.
به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا یکی از رایج ترین وضعیتهایی که در پی آن زنان دچار این سندرم می شوند، از دست دادن همسر یا مشاهده بیماری شدید همسر است. این سندرم برای اولین بار توسط پزشکان ژاپنی و در سال 1990 شناسایی شد، ژاپنیها نام این وضعیت را "بیماری قلبی تاکوتسوبو" گذاشتند. تاکوتسوبو نام دامهایی ویژه اختاپوسها است که یادآور فرم کوزه مانند قلبهای آسیب دیده است.
این سندروم زمانی رخ می دهد که شوک عصبی شدیدی به بدن وارد می شود. این شوک در بدن حمله آدرنالین و دیگر هورمونهای عصبی ایجاد می کند. این حمله هورمونی اتاقک اصلی پمپ خون قلب را به صورت ناگهانی مختل می کند. مبتلایان به این سندروم معمولا پس از چند هفته کاملا بهبود می یابند اما در نمونه هایی نیز فرد جان خود را از دست داده است.

پزشکان برای یافتن دلیل رواج ابتلا به این سندروم در میان زنان، مطالعه ای گسترده را انجام داده و نتایج آن را در کنفرانس انجمن قلب آمریکا مطرح کردند. در این تحقیق بررسی اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال 2007 در حدود 6 هزار و 229 نفر در آمریکا به این سندروم مبتلا شده اند که از این میان تنها 671 مبتلا مرد بودند. پس از انطباق دادن شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سیگار کشیدن و دیگر عواملی که می توانند بر روی اختلالات قلبی تاثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان 7.5 برابر مردان به این سندروم مبتلا می شوند.
همچنین میزان ابتلا به این سندروم در میان زنان بالای 55 سال سه برابر زنان جوان بود و زنان جوانتر از 55 سال 9.5 برابر مردان در سنی مشابه به این سندروم مبتلا شده بودند. هنوز دلیل مشخصی برای این پدیده کشف نشده است و تنها مشخص است این سندروم اختلال قلبی است که زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر خود قرار می دهد.
بر اساس گزارش واشنگتن پست، یکی از نظریه های ممکن، نقش هورمونها در ابتلا به این سندروم است. نظریه دیگر این است که تعداد گیرنده های آدرنالین در سلولهای قلب مردان بیشتر از قلب زنان است و از این رو مردان بهتر می توانند استرس را در خود کنترل کنند.



موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:49 عصر ::  نویسنده : نابغه

نکته های طلایی برای خرید تلویزیون های LED

امروزه تلویزیون های " LED " به نسل پیشروی تلویزیون های موجود در بازار جهانی تبدیل شده اند و بازار فروش تلویزیون در داخل کشور ما نیز متاثر از بازار جهانی با حجم زیادی از تلویزیون های " LED " از شرکتهای مختلف رو به رو شده است.
زمانی که شما به یک مغازه فروش لوازم صوتی و تصویری وارد می شوید با تعداد زیادی از مدلهای تلویزیون در اشکال و اندازه های مختلف و با توانایی های مختلف رو به رو می شوید که تصمیم گیری برای شما بسیار سخت خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی کلی برای خرید یک تلویزیون " LED " مناسب و آزمایشاتی که می توانید در مغازه برای اطمینان از کیفیت تلویزیون انجام دهید ?شنا کنیم.

ـ یکی از اولین نکات در زمان خرید این است که باید به خروجی ویدئویی تلویزیون و کیفیت پخش تصاویر آن بر حسب پیکسل دقت کنید. داشت یک خروجی " HDMI " و کیفیت پخش 1080 پیکسل یکی از نکات مهم در زمینه این تلویزیون ها است. فراموش نکیند که این وضوح یکی از بهترین وضوح ها برای این گونه از تلویزیون ها است.

ـ در زمان خرید به خاطر داشته باشید که نور موجود در فروشگاه های فروشنده با نور موجود در منزل شما متفاوت است. فراموش نکنید که تلویزیون های " LED "در محیطهای تاریکتر از کارایی بهتری برخوردار هستند. پس اگر میزان نور در منزل شما از میزان موجود در مغازه بیشتر است بدانید که تصویر دریافتی در منزل شما بی کیفیت تر از تصویر دریافتی در فروشگاه است.

ـ تلویزیون ها دارای حالتهای پخش مختلف برای شرایط متفاوت است . پخش خانگی ، پخش سینمایی از جمله این حالات است. اگر بتوانید تلویزیون خود را بر روی حالت پخش سینمایی با حالت " THX " می توانید یکی از بهترین کیفیت تصویرها را داشته باشید.

ـ در زمان خرید به میزان نور منتشره از سیستم خود دقت کنید و امتحان کنید که آیا در زمانی که سیستم در حال فعالیت است می توانید تصویر خود را در درون صفحه نمایش ببینید یا خیر.

ـ در صورت امکان یک حلقه " DVD " یا کلیپهایی با کیفیت از فیلم هایی که با آن آشنا هسیتید را به همراه خود ببرید و از فروشنده بخواهید که به شما اجازه دهد تا این تصاویر را در تلویزیون تماشا کنید. این اقدام به شما کمک می کند تا حدودی به کیفیت تلویزیون پی ببرید. ـ سعی کنید در زمانی که تلویزیون در حال پخش است در اطراف آن شروع به حرکت کنید و در زوایایی مختلف ایستاده و کیفیت تصویر را چک کنید. با این تمرین شما متوجه خواهید شد که با توجه به ابعاد اتاق مورد نظر خود در منزل بایستی در کجا نشسته و تلویزیون تماشا کنید.



موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:48 عصر ::  نویسنده : نابغه

10 دروغی که باور کرده ایم!

 

حکایت من و مدرسه و دروغ، حکایت من است و شب کویر و ستاره. اما ظاهرا چرخه یکسان بوده و اساتید نیز هر از چندی دروغی را به اذهان خام ما می بسته اند که دانستن آنها جدای از یادآوری خاطرات شیرین و سخت گذشته، مزید نمکی است بر دردهای چوب و شلنگ (همدردی مجدد با دهه پنجاه و شصتی ها).

1-نیوتن جاذبه را به خاطر افتادن سیب بر روی سرش کشف کرد. این داستان را همیشه در مدرسه ها می شنیدیم که نیوتن عزیز زیر درخت سیب نشسته بوده و سیبی که در همان اثنا روی سرش می افتد او را به فکر می اندازد و نهایتا قانون جاذبه توسط او کشف می شود. اما واقعیت این است که خود نیوتن هیچگاه این داستان را مطرح نکرده است و این داستان چندین دهه پس از کشف قانون نیوتن و بعد از مرگ وی بر سر زبانها افتاد. شاید این داستان را باید بزرگترین دروغی که در مدرسه ها به ما گفته اند نام گذاشت.

 2- فصل ها بخاطر نزدیکی زمین به خورشید بوجود می آیند. به ما یاد دادند که بخاطر تغییر فاصله زمین از خورشید فصل ها از بهار به تابستان، پاییز و زمستان تغییر می کنند. این افسانه غلط است. در واقع در بسیاری از شهرها در فصل تابستان، فاصله بین زمین و خورشید، بیشتر از فصل های دیگر است. تحقیقات علمی این نکته را اثبات کرده اند که تغییر فصول بدلیل تغییر زاویه زمین بر روی محور خود ایجاد می گردد. هنگامی که زمای به صورت عمود بر خورشید قرار می گیرد تشعشع بیشتری را نیز دریافت می کند.

3- سیاه چاله هر چه در اطرافش باشد را می خورد. (به درون خود می کشد) در مدرسه تصور شرورانه ای از سیاه چاله به ما دادند و می گفتند که سیاه چاله هر شئ اطرافش را بدرون خود می کشد. اما این تمام حقیقت نیست. سیاه چاله اجسام را به داخل خودش می کشد اما نه لزوما همه اجسام. به دلیل گرایش بالا در سطج سیاه چاله عمل کشش به سمت سیاه چاله رخ می دهد اما همواره این گرایش بر گرایش دیگر ستاره ها برتری نخواهد داشت.

 4- دیوار چین از کره ماه قابل رویت است. این داستان هیچ گاه به اثبات نرسیده است و در هیچ تصویر گرفته شده از خارج زمین، دیوار چین را نمی توان دید.

5- هشت لیوان آب در طول روز برای سلامتی ضروری است. این یک باور عمومی است که برای زنده ماندن حتما می بایست آب خورد. و روزی هشت لیوان آب را ضروری می دانستند. اما واقعیت کمی متفاوت تر است. به منظور حفظ هیدراته بدن، می توانیم از نوشیدنی های دیگر نظیر میوه، آب میوه و سبزیجات استفاده کنیم که نیاز بدن به آب را تا حدودی تامین می کنند. بنابراین صرف ضرورت نوشیدن روزی هشت لیوان آب کاملا اشتباه است.

6- مغز انسان دارای حواس پنج گانه است. این واقعیت که مغز انسان دارای پنج حس بینایی، بویایی، چشایی، شنوایی و لامسه است را همه در مدرسه ها آموخته ایم. اما این نیز یک فریب علمی بزرگ است. چرا که دانشمندان معتقدند مغز انسان دارای حواس دیگری نظیر حس تعادل، سرعت، گرسنگی، خارش، اکستراپولیت درد، اکستراپولیت حرارت (اکستراپولیت به این معنی است که شما قسمتی از موضوع را بدانید و بقیه آنرا بتوانید پیش بینی کنید. این مورد در نمودار های تحلیلی بسیار کاربرد دارد که نرم افزارهای محاسبه گر ادامه نمودار را با توجه به قسمت های موجود نمودار اکستراپوله می کنند) و امثالهم است. دانشمندان معتقد به این قضیه، حواس انسان را بین 9 تا 20 حس متغییر دانسته اند.

7- همه انسان ها متفاوت هستند. در تعالیم مدرسه این افسانه قهریه را آموختیم که چون انسان ها شیوه آموزش متفاوت دارند لذا با یکدیگر متفاوت هستند. اما تحقیقات و آزمایشات علمی حقیقت دیگری را به اثبات رسانده اند. حقیقت این است که انسان ها هنگام قرار گرفتن در معرض موارد مشابه، رفتار یکسانی را نشان می دهند. و با توجه به تحقیقات تنها ویژگی های ظاهری بسیار از انسان ها متفاوت می باشد اما ویژگی رفتاری آنها در شرایط مشابه، یکسان است. (خوانندگان عزیز توجه نمایند که صحبت از تفکر جمعی و علمی درمیان است و وجود استثناء در اینگونه تحقیقات کاملا بدیهی به تظر می رسد و چه بسا تایید کننده صحت آزمایش باشد).

8- گاز CO2 آلاینده است و مضر. حتما بیانیه های مختلف در مورد کاهش مصرف گاز دی اکسیدکربن جهت کنترل گرمایش زمین وکمک به محیط زیست شنیده اید و همگی متفق القول از تاثیر منفی این گاز بر محیط زیست و سلامتی و آلودگی های آن صحبت کرده اند. اما حقیقت بازهم کمی متفاوت تر است. CO2 مسئول اینهمه آلودگی نیست. حدود 80% از اتمسفر را گاز نیتروژن تشکیل داده است. اگر این مقدار بیشتر بود، بعنوان مثال اگر 100% آن نیتروژن بود ما دیگر قادر به زندگی بر روی زمین نمی بودیم. حیات بر روی کره مین بدون وجود CO2 نیز غیر ممکن است.  چرا که گیاهان برای رشد و نمو نیاز به دی اکسید کربن دارند. در واقع مواد سمی صنایع مخلوط شده با CO2 مسئول آلودگی آن است.

9- خفاش کور است. در کلاس های درس آموختیم که خفاش ها کور هستند. اما درست نیست چرا که خفاش ها از سیستم Biosonar برای شناخت دنیای پیرامون خود استفاده می کنند. خفاش با دریافت پژواک صدای فرستاده شده می تواند موقعیت تمامی اشیاء اطرافش را تشخیص دهد. این سیستم تشخیص اشیاء بسیار دقیق و پیچیده است و شاید بهتر بود بجای لفظ کور برای سیستم بینایی پر برکت(نمی دونم چرا این اصطلاح را نوشتم!) خفاش، اصطلاح بهتری را به کار می بردند.

 10- صدای اردک اکو نمی شود. (کواک کواک) خوب یادم هست که آموخته بودم صدای اردک ها اکو نمی شود. اما در آن روزگاران مثل بقیه آموخته هایم هیچ علاقه ای به دانستن دلیلش نداشتم. اما امروز دارم و میدانم! صدای اردک اکو می شود و مسئله این است که گوش ما انسانها قادر به شنیدن صدای اکو آن نیست. دانشمندان با طراحی اتاق مخصوص توانستند پژواک صدای اردک را بشنوند.




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:46 عصر ::  نویسنده : نابغه

فکر می کنید چرا می گوییم تخمه ژاپنی ؟!!

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خود بپرسید چرا به «تخمه ژاپنی» می‌گوییم «تخمه ژاپنی»؛ این در حالیست که برخی پژوهشگران معتقدند نام اصلی این تخمه چیز دیگریست و استفاده از این لفظ تنها بر اثر یک شباهت و اشتباه شنیداری پیش آمده است.
ژاپن یا جابان:  به گزارش برخی منابع اینترنتی در لغت‌نامه دهخدا آمده است: «جابانی» نام محلی است که در آنجا شاه اسماعیل با فرخ یسار جنگ کرده است. (تاریخ ادبیات ایران ادوارد برون ص 65).
روستای جابان در غرب روستای کرمانج‌نشین سربندان دماوند واقع شده و مردم آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. نسل آن‌ها به کرمانج‌های قوچان قدیم برمی‌گردد که در زمان کریم‌خان زند از چناران در استان خراسان رضوی به این منطقه مهاجرت کردند.

تخمه ژاپنی یا جابونی؟ مساله این است  هم‌چنین در منبع دیگری آمده است: «باید دانست که این نوع تخمه در یکی از روستاهای اطراف دماوند «جابان (jâbân)» که همسایه غربی سربندان بوده و ساکنان آن نیز از‌نژاد کرمانج هستند کشت می‌شود و در واقع نام اصلی آن «تخمه جابانی» است؛ اما تطور زبانی صورت‌گرفته در این واژه و قلب مصوت «آ» (â) به «–‌و» (ô)، آن را به صورت «جابونی» درآورده و پس از آن با تبدیل همخوان «ج» (j) به «ژ» (?) و «ب» (b) به «پ» (p) - به دلیل نزدیکی واجگاه- به صورت نادرست «ژاپنی» درآمده است.




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 تیر 30 :: 6:45 عصر ::  نویسنده : نابغه

علت چشمک زدن ستاره ها در آسمان چیست؟

ما در آسمان ستاره های زیادی میبینیم که برخی از آنها چشمک میزنند، علت این امر که این ستاره ها چشمک میزنند چیست؟

نور ستاره‌ها هنگام گذر از درون جو زمین دچار اعوجاج می‌شود. همین اعوجاج است که باعث می‌شود تا ستاره‌ها از دید ما چشمک‌زن به نظر آیند. زمانی که پرتوهای نوری ستاره‌ها وارد تلسکوپ می‌شود این اعوجاج تشدید می‌شود، سیستم اپتیک سازگار با کمک آینه‌ای قابل حرکت به تصحیح این اعوجاجات می‌پردازد.
البته نظریه ی دیگری هم هست که میگوید این امر به علت وجود گازهای در فضا و اطراف ستارگان و مسیر نوری آنهاست.



موضوع مطلب :


1   2   3   4   5   >>   >